شیوههای متناقضنمایی در غزلهای سنایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
متناقضنمایی یکی از برجستهترین روشهای تشخّص بخشیدن به زبان است که در ادب فارسی بیشتر ریشه در آرای صوفیه و شطحیات آنان دارد. متناقضنمایی در زبان فارسی برابر اصطلاح انگلیسی پارادوکس است. این عنصر بلاغی، اگرچه از نگاه نویسندگان کتب بلاغی کهن ما به دور مانده، اما نویسندگان و شاعران کلاسیک ما از دیرباز با آن آشنا بوده و در آثار خود از آن بهرهی کافی بردهاند. متناقضنمایی در واقع در روساخت کلام اتفاق میافتد و گاهی کلام را به ظاهر بیمعنا و پوچ میسازد اما در ژرفساخت، معنا و یا دستکم پیامی دارد. این جستار، با روش توصیفی تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانهای، در پی پاسخگویی به این پرسش است که کار برد و کارکرد این عنصر بلاغی در غزل سنایی چگونه است و شاعر با چه ترفندهایی آن را ایجاد میکند؟ بررسیها حاکی از این است که شاعر به شکل گستردهای از متناقضنمایی در غزلهای خود بهره گرفته و تمامی آنها، کارکرد هنری و زیباییشناسانه دارد و باعث آشناییزدایی میشوند و شاعر با درهمآمیختن عناصر ناساز در حوزههای عقلی، علمی، باورها، عادتها، امور خلاف شریعت و امور سلبی و ایجابی، آنها را پدید میآورد
منابع مشابه
بررسی و مقایسه رمزپردازی در غزلهای سنایی و عطار
در فصل اوّل این پژوهش، پس از بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه ی رمز و معادل آن در زبان های اروپایی یعنی سمبل، نظریات اندیشمندان مختلف درباره ی تعریف رمز و تقسیم بندی رمزها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس ماهیّت تصویر رمزی در تقابل با تصویر کلاسیک و رمانتیک ارزیابی شده، ویژگی های این نوع تصویر تشریح گردیده است. در نهایت، با اِعمالِ توسّعی در تعریف نظریه پردازان پیشین، تعریف زیر از رمز مبنای کار پژوهش ق...
15 صفحه اولبوطیقای فضا در غزلهای روایی عطار
عطار از نخستین شاعرانی است که بهصورت جدی در غزل روایتپردازی کرده است. طرح روایت در این دسته از غزلیّات تنها وجه یا قالب ادبی نیست، بلکه ساختاری معرفتشناختی دارد. عطار در طرح این روایتها و پیشبرد فرآیند معناسازی در آن، بهنحو مؤثری از فضای دلالی حاکم بر اشعار بهره میبرد. در این غزلیّات فضا عنصر پسزمینهای ساده محسوب نمیشود؛ بلکه بر کل روایت سایه افکنده است. بررسی غزلروایتهای عطار نشان می...
متن کاملبررسی مطلع در غزلهای نظیره وار دوره بازگشت
در دوره بازگشت ادبی، شاعران به پیروی از شیوه شاعران سبک خراسانی و عراقی پرداختند و در این میان، غزلسرایان دوره بازگشت، پیروی از غزلهای سعدی و حافظ را مد نظر قرار دادند و غزلهای نظیره وار خویش را به وجود آوردند. در غزلهای مزبور «مطلع» از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا غالب شاعران دوره بازگشت با توجه به بیت اول غزلهای سعدی و حافظ که در عین حال تعیین کننده قافیه و ردیف و وزن غزل نظیره وار بود به...
متن کاملامامت در آثار سنایی غزنوی
بحث «امامت» از مهمترین بحثهای فرقههای کلامی به خصوص فرقة شیعة امامیه است. اهمیت فراوان این موضوع و نیز اشارات گستردة سنایی در این زمینه، موجبات تهیة نوشتة حاضر را فراهم کردند. برای این منظور در قسمت اول با استفاده از منابع کلامی به خصوص منابع شیعی به بررسی خیلی مختصر مباحثی مانند ضرورت امام، عصمت امام و ... و در قسمت دوم، که مهمترین قسمت این مقاله است، به اشارات مختلف و همه جانبة حکیم سنایی د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 30
صفحات 245- 264
تاریخ انتشار 2018-07-25
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023